För er inbitna data analytiker

Hjälp med rapportmallar, Excelimport, automail, publicering för egen hemsida, mm.

Moderator: Peter

För er inbitna data analytiker

Postby PerM » Thu Jan 11, 2007 13:01

Hej på er alla!

Först vill jag tacka Peter för allt det arbete som du lägger ner i Statlink. Tröttna inte, vi älskar det du gör! :)

Som en del av er vet har jag under en tid arbetat på en ersättare till Lampömittäri för visning av grafer från det data som Statlink producerar, främst för att det är kul samt att jag inte kom överens med Lampömittäri.

Under arbetets gång har jag kommit fram till att en flat-file-lösning inte duger för att göra det jag vill (i alla fall inte på det sätt jag vill). Jag har därför börjat skriva på en ny lösning som baserar sig på en MySQL databas.

Ni kan läsa om hur arbetet fortskrider via min blogg, se länk i signatur.

Jag vill också påpeka att mitt arbete är fristående från Peter/Husdata.se så alla frågor om detta ska ni skicka till mig, Peter har nog att göra ändå :)
IVT Greenline HT+ C6 Installerad Augusti 2006
http://www.pmalmberg.com
Arbetar som systemingenjör/programmerare med inbyggda system
PerM
Stamgäst

Postby Peter » Thu Jan 11, 2007 14:28

Hej Per.

Det låter intressant och det kommer säkert fler användare till glädje att få in informationen i MySQL. Istället för att monitorera Flatfile informationen kan du kanske fundera på att hämta informationen från en textrapport skapad av en Action som då kan sättas att skriva varje minut.

StatLink är medvetet byggt på lite enklare och äldre teknik för att fungera på äldre datorer. Min första utgåva var byggd i .NET men det var bara att lägga ner eftersom det krävde för mycket av användarnas datorer.
Många användare har typ en gammal laptop P166MMX och win98 med begränsat minne och HD. Prova installera MySQL och .NET framework på en sådan och se vad som händer... :)

Lycka till
/Peter
Driver detta forum samt www.husdata.se med produkter.
Husdata onlinelogg: http://www2.husdata.se/UserInfo.asp?ID_ ... View=Pulse
Stalink logg: http://www2.husdata.se/demo
Peter
Site Admin

Re:

Postby PerM » Thu Jan 11, 2007 16:16

Peter wrote:Det låter intressant och det kommer säkert fler användare till glädje att få in informationen i MySQL. Istället för att monitorera Flatfile informationen kan du kanske fundera på att hämta informationen från en textrapport skapad av en Action som då kan sättas att skriva varje minut.

Jo, det är också ett alternativ. Tyvärr får man inte då historik bakåt eftersom man inte konfigurerat föränns nu. Det går ju alltid all lägga till senare om man så vill. Jag har inte dykt in så djup i Actions än, skulle det vara någon fördel att läsa datat därifrån istället?

Peter wrote:StatLink är medvetet byggt på lite enklare och äldre teknik för att fungera på äldre datorer. Min första utgåva var byggd i .NET men det var bara att lägga ner eftersom det krävde för mycket av användarnas datorer.
Många användare har typ en gammal laptop P166MMX och win98 med begränsat minne och HD. Prova installera MySQL och .NET framework på en sådan och se vad som händer... :)

Fullt förståeligt att du valt lite äldre teknik, man vill ju inte gärna köpa en ny dator för att kunna logga.

En alternativ konfiguration av mitt program är att vid uppstart läsa ut det nya datat via nätverket, så om logg-datorn finns tillgänglig via LAN så kan man köra SQL servern på sin arbetsdator och behålla sin loggdator. Givetvis får man inte tillgång till realtidsdata på detta sätt, men då kan man ju använda din utmärkta Husdata-Online.

Tanken bakom de applikationer jag skriver/kommer att skriva är ju inte att ersätta allt Statlink/Husdata-Online kan, utan att komplimentera med de funktioner som jag själv vill ha.
IVT Greenline HT+ C6 Installerad Augusti 2006
http://www.pmalmberg.com
Arbetar som systemingenjör/programmerare med inbyggda system
PerM
Stamgäst

Return to Rapportering