Vad tjänar man på att ha Statlink

Frågor kring om hur man installerar och konfigurerar Statlink.

Moderator: Peter

Vad tjänar man på att ha Statlink

Postby Axelsson » Mon Jan 07, 2008 18:46

Är lite sugen på att köpa statlink.
Kan man spara något på att använda detta program?
Alltså i driftskostnad på värmepumpen...
Någon som kan ge förslag på vad Statlink har bidragit med?
Axelsson
Junior

Postby lugaid » Mon Jan 07, 2008 20:02

Hej.

Sen ja skaffade stalink så har ja kommit fram till att ja behövde en volymtank, efter att ja installerade den har startern på pumpen halverats å där med livslängden på pumpen ökat enligt experter.

Med andra ord så betalde sig statlink rätt snabbt.
Kunde även efter ett tag sänka värme kurvan ett snäpp tack vare den ökade volymen så de borde ju ge en besparing de me på längre sikt.

Har gjort många andra justeringar också men de är förtidigt att säga om ja sparar nåt på dom.

Iallafall så får man en väldigt bra översikt på hur pumpen går.
lugaid

Antal starter

Postby maalse » Sat Jan 19, 2008 20:45

Jag upplever att jag har många starter på pumpen (har dock inte räknar huir många), men när har man för många?
maalse
Junior

Postby gardesmed » Sat Jan 19, 2008 21:42

Tyckte också att jag hade många starter så jag höjde värmekurvans kopplingsdifferens utan att jag upplevde att innetempen \"svängde\" (meny 1.4 på IVT Greenline HT+). Dock kan jag inte så någon förändring av antal kWh, vare sig mer eller mindre än tidigare. Men så har det ju inte varit någon riktig vinter än.

På sommaren märkte jag att jag kunde ändra sommarurkopplingstemperaturen till 10 grader (från 18 grader) för att inte växelventilen ska slå över till värme, varmvattnet höll tempen längre då (jämförde nattetid då det inte var någon varmvattenförbrukning).

Detta hade jag inte gjort om jag inte haft tillgång till det grafiska stödet som loggningen med StatLink ger.
gardesmed
Junior

Postby Göran » Mon Feb 25, 2008 23:23

Ett annat exempel är att i mitt fall har jag kunnat trimma cirkpumparna så att jag optimerat temeraturdifferenserna till så optimala driftvärden som möjligt (enl div råd om optimala temperaturer på andra formum), samt kanske än mer väsentligt: jag har kunnat optimera timerarna så att jag blivit av med 'onödiga' eltillskott och sparat många tillskottstimmar (de vintrar det behövdes tillskott vill säga, inte en timme än 8) 2007-2008) / Göran
Göran
Junior

Return to Installation och konfiguration av StatLink