Format på seriekommunikationen

Frågor kring om hur man installerar och konfigurerar Statlink.

Moderator: Peter

Format på seriekommunikationen

Postby Ski » Wed Mar 15, 2017 11:41

Någonstans måste jag en gång ha läst om hur UARTen för seriekommunikationen till interfacet mot IVT 290/AW skall konfigureras men jag kan inte hitta tillbaka till stället. 9600 baud var det men hur är det med paritet, start och stoppbitar?

Är det så att bitströmmen från värmepumpen är så tät att en missad startbit skulle kunna ge korrupta tecken i den senare strömmen?
Ski
Nykomling

Re: Format på seriekommunikationen

Postby Husdata » Thu Mar 16, 2017 09:21

Hej.
Nackdelen med frågor på forumet är att jag inte vet vem som frågar och därför inte kan se vilken produkt ni använder.
Vilket interface har du? Är det H1 eller det äldre med USB och Serieport anslutning?
Det äldre 9600,N,8,1 och H1 19200,N,8;1
Husdata
Site Admin

Postby Ski » Thu Mar 16, 2017 11:37

Just nu kör jag det interface jag fick låna av dig för att testa. Ett kretskort inneslutet i krympslang som jag antar tillverkats av/för IVT. En V24 kontakt och en USB kontakt för strömförsörjning. Vet inte typbeteckningen. 9600 är det definitivt, det som var mitt frågetecken var start, stopp och paritetsbitar. Hade en hypotes om det kunde vara orsak till korrupta värden. Det behövs ju ett avstånd mellan tecken om man kommer i otakt och kanske skickar interfacet en ström av tecken bara åtskilda av en stopbit.
Ski
Nykomling

Postby Ski » Thu Mar 16, 2017 11:43

Bläddrade runt på hemsidan och kom fram till att interfacet verkar heta H11.
Ski
Nykomling

Return to Installation och konfiguration av StatLink