Snabb urladdning av VV?

Allmän diskussion kring värmesystem.

Moderator: Peter

Postby Peter » Fri Jan 05, 2007 10:53

Ok.

Vad är din slutsats då? Vad är det som är fel?

Jag vet att innan min ventil byttes (felet kan kvarstå) så stördes jag av knäppningar i elementen på natten mitt i sommaren. Detta berodde på att efter varmvattnet värmts upp så gick VXV tillbaka till RAD läge.

Detta medförde att VV - värme läckte ut i RAD slingan vilket orsakade knäppningarna. VV tanken kyldes ut på ca en timma och sedan kom knäppningarna igen.

Efter jag aktiverat semesterfunktion så stannade VXV i VV läge och då upphörde dessa problem och VV höll sig i ca 3 timmar på natten.

/Peter
Driver detta forum samt www.husdata.se med produkter.
Husdata onlinelogg: http://www2.husdata.se/UserInfo.asp?ID_ ... View=Pulse
Stalink logg: http://www2.husdata.se/demo
Peter
Site Admin

Postby Hille » Fri Jan 05, 2007 14:15

Precis så är det.

Sommardriften stänger av P2 (min vp har ingen P1) och ställer växelventilen i varmvattenläge. Då är det inga problem.

Slutsatsen är helt enkelt läckande växelventil. Insatsen skall bytas, dock hade de ingen hemma, så det tar någon vecka innan den kan bytas.
Måste tappa ur hela systemet eftersom jag inte har någon avstängning på framledningen.

Får se om mina problem försvinner efter bytet...

Min återförsäljare förklarade såhär:
GT3 mäter på manteln på beredaren och det är den som kallnar när växelventilen läcker igenom. Eftersom värmepumpen värmer upp beredaren så fort igen är temperaturen i själva varmvattentanken inte lika låg som manteln.
Hille
Stamgäst

Postby Hille » Thu Jan 11, 2007 17:02

Insatsen i växelventilen byttes alltså ut igår (10 januari 2007). Dock så är det inte ett dugg bättre efter den åtgärden heller... Vad kan det då vara för fel? Reklamation på det utförda jobbet? Några tips?! :?
Hille
Stamgäst

Postby Peter » Thu Jan 11, 2007 18:04

Ja jag har som sagt en felfri motor och har bytt insatsen utan någon förbättring. Det är bara ventilhuset kvar då. Men hur kan det gå sönder?

/P
Peter
Site Admin

Postby Hille » Wed Jan 17, 2007 10:06

Tänkte gå till botten med problemet denna vecka, får se om jag hinner. :evil:

Började med att ringa till IVT och fick prata med en kvinna som bröt på något utländskt språk som gjorde det svårt att förstå allt hon sade.

Jag frågade hur det normalt ska vara med varmvattnet, hur ofta den ska behöva ladda om och fick de mest egendomliga svaren. Det lät som om hon läste direkt från en lista vad hon skall svara när någon frågar. Typ \"ge samma svar för alla frågor\".

Svar 1:
Värmepumpen håller inte varmvattnet mer än 1 timme därför att växelventilen växlar över och \"känner av\" när den är i drift och värmer på även fast GT3 inte hunnit ner till den egentliga starttemperaturen.

När jag frågade varför andra värmepumpar kan hålla temperaturen längre, fick jag svar 1 en gång till med lite mera kringsnack. :?
När jag sade att den tappar i temperatur fast inte kompressorn ens är igång så tyckte hon att jag inte lyssnade på henne. :shock:

Håller med om att det är svårt att lyssna på någon som ständigt pratar i mun på mig och inte lyssnar på frågan utan svarar samma sak hela tiden.

Någon som har pratat med någon annan vettigare person på IVT?
Just nu känns det inte som om det blir en IVT värmepump nästa gång...
Hille
Stamgäst

Postby PerM » Wed Jan 17, 2007 15:08

Be att få tala med en tekniker direkt, det fungerade för mig (talade t.o.m med deras utvecklingschef :) )

Jag tror du och jag talade med samma kvinna, den jag talade med läste iaf direkt ur en bok, jag fick bara svaret \"vänta, jag letar *blädder blädder* \".
IVT Greenline HT+ C6 Installerad Augusti 2006
http://www.pmalmberg.com
Arbetar som systemingenjör/programmerare med inbyggda system
PerM
Stamgäst

Postby Hille » Thu Jan 18, 2007 15:45

Snart dags för ett byte igen - av HELA växelventilen den här gången. :?
Enligt IVT är det så man gör. Man byter inte bara insatsen.
Så vi får väl se hur kurvorna ser ut i mitten av nästa vecka när den är utbytt... :shock:

Kanske är det som måste till för dig också Peter?
Hille
Stamgäst

Postby Peter » Thu Jan 18, 2007 21:44

Ja följer fortsättningen med spänning... :)

/P
Peter
Site Admin

Postby Hille » Sat Jan 20, 2007 18:41

Har du gjort något Peter? :shock:

Såg på dina kurvor att beredaren hållit värmen 4,5 timmar härom natten... (18 januari 02:00 - 06:30) Har du månne bytt ventil, eller kör du med värmeljus under tanken? :D

Tänk om min betedde sig så...
Hille
Stamgäst

Postby Peter » Sat Jan 20, 2007 18:54

Jamen titta där...

Nej jag har inte rört pumpen. Det som hänt på senare tid är att det börjat bli kallare ute och kompressorn går i det närmaste kontinuerligt.

Lustigt...

/P
Peter
Site Admin

Postby Hille » Mon Feb 12, 2007 16:15

Mycket bytt nu, men ingen skillnad...

* Bytte motor på växelventilen.
- Ingen skillnad!

* Bytte insats i växelventilen.
- Ingen skillnad!

* Slutligen så byttes hela växelventilen ut.
- Ingen skillnad.

Beredaren mister alltså fortfarande sitt varmvatten på en timme.

Någon som har fler förslag? Montera in en växelventil på andra sidan tanken också? För den tappar bara i temperatur när cirkulationspumpen går och vattnet verkar slinka ut den vägen...
Hille
Stamgäst

Postby Lexus » Tue Feb 13, 2007 19:53

Prova med
2.3 = 45°C (VV-temp)
2.4 = 6°C (VV-diff)

Problemet är att din pump laddar yttermanteln för snabbt d.v.s. värmeöverföringen till innermanteln sker till största delen efter att växlingsventilen slagit över till värmedrift.

(GT3 är temperaturen på yttermanteln)
Lexus
Stamgäst

Postby Hille » Tue Feb 13, 2007 23:13

Tack för tipsen! Har justerat lite nu! :D

Lexus wrote:Prova med
2.3 = 45°C (VV-temp)
2.4 = 6°C (VV-diff)

Tycker 45 grader är lite lågt. Vill ju inte ha kallare vatten i beredaren. Vill bara att den håller det längre! Ställde den på 49 (stod på 51).

Ändrade diffen till 6 (stod på 4).

Får se hur kurvan ser ut imorgon.

Lexus wrote:(GT3 är temperaturen på yttermanteln)

Jag vet! :D Skrev det själv lite längre upp!

...men jag vet inte om jag köper ditt resonemang om att manteln skulle laddas för snabbt.

Kan möjligtvis vara så om temperaturen på vattnet i beredaren är väldigt låg, så att det behövs flera körningar för att få den uppvärmd.
Hille
Stamgäst

Postby Lexus » Wed Feb 14, 2007 07:47

Hej Igen

Tanken min är att de 60 liter du har i yttermanteln, värms upp på så kort tid att endast en mindre mängd energi flyttas till innermanteln under själva VV-laddningen.

Om du känner ibland att varmvattnet inte räcker till, så behöver du nog en högre VV-temp. Annars tror jag du kan köra med 45°C på VV.

Ser att du har på tok för låg deltaT över kondensorn. Det rekommenderas 7°C, och är särskilt vikigt om du har R407 som köldmedium. Kan vara en fördel för VV-förlusten, genom att sänka hastigheten på cirkulationspumpen och därigenom ger mindre tryck på växlingsventilen.
Lexus
Stamgäst

Postby Hille » Thu Feb 15, 2007 20:23

Ok... Jag tycker nog att den energin borde hinna flytta sig på ett antal värmningar under natten när inget vatten används. Var tar annars energin vägen? Har jag för effektiv pump menar du? :shock:

Har jämfört med andra pumpar här och de värmer minst lika snabbt och håller värmen betydligt längre. Det finns de som har lägre Delta T än mig och som har varmvatten ändå. :D
Hille
Stamgäst

PreviousNext

Return to Värmesystem med Rego6xx