Snabb urladdning av VV?

Allmän diskussion kring värmesystem.

Moderator: Peter

Snabb urladdning av VV?

Postby Hille » Tue Dec 05, 2006 10:50

cul8 wrote:Funderar på om du bör kolla din VXLventil, jag tror den kärvar:
- Snabb urladdning av VV
- "Hack" på GT1 och GT4 vid laddning av VV

/C

Menar du mig :shock: ?

Jag tror den snabba vv-förlusten beror på att jag kör högsta hastighet på P2:an, det verkar tappa fortare då. Eftersom huset ändå ska värmas så tycker jag inte att det spelar så stor roll var värmen kommer ifrån.

"Hacket" blir när den laddat vv klart och växlar över till värme (knäppningar är en vanlig företeelse). Märker f.ö. ingen skillnad mot tidigare år och somrar, att det smiter iväg VV när P2:an är avstängd.

Har sänkt hastigheten på P2 till 1 nu (3) för att se skillnaden.

Jag tackar för din iakttagelse och tar den på största allvar och kommer att följa utvecklingen.
Hille
Stamgäst

Postby cul8 » Tue Dec 05, 2006 11:18

När Växelventil VXV1 slår om till Radiator så kan inte P2 (eller rättare sagt ska inte) påverka VV, om VXV1 skulle kärva så tömmer man VV tanken under uppvärmning av huset.

VV värms med spets och med ca 57-58 grader. Radiatorer med upp till 30-40 (beroende på kurva och ute temp.) och därför har man en mycket sämre COP vid VV produktion.

Så man bör hålla koll på VXV1

/C
cul8
Junior

Postby Hille » Wed Dec 06, 2006 19:06

Öppnade på locket idag och undersökte kring växelventilen.
Röret i toppen av tanken går ju in på undersidan av växelventilen (kort rör ca 1dm). Det är svagt varmt och varmare ju närmare beredaren jag känner. Kan det vara termiska ledningsförmågan som spiller värme?

Om jag öppnade ventilen manuellt en smula (för hand, på spaken), blev röret kallare, vilket tyder på att om ventilen skulle läcka, borde röret vara samma temperatur som de övriga som är anslutna till växelventilen.

Någon som förstår mitt resonemang? Jag kanske har fel och ventilen också, men det var min teori :D.

Blir bortrest ett tag nu, men svarar på inlägg när jag kommer hem!
Hille
Stamgäst

Hemma igen!

Postby Hille » Fri Dec 15, 2006 10:16

Nu är semestern slut för den här gången. :(

Någon som kollat under huven på sin pump och provat det som jag provat?
Eller hur kollar jag lättast att växelventilen är hel, eller är det redan konstaterat på mina kurvor så det bara är att byta den?
Hille
Stamgäst

Postby Lexus » Fri Dec 15, 2006 11:13

Prova att motionera ventilen.

Det finns en liten låspinne på motorn, som måste tryckas in. Vrid motorn motsols ett kvarts varv. Tryck in sliden manuellt ett antal ggr.

Det är en italiensk ventil som är känd för att krångla. Jag har kontaktat min installatör, med önskemål om byte till en vridande ventil. Kosta vad det kosta vill.....jag är less på skiten.
Lexus
Stamgäst

Postby Hille » Fri Dec 15, 2006 11:36

Ok, ska kolla lite...
Hille
Stamgäst

Re:

Postby Lexus » Tue Dec 19, 2006 19:35

Hille wrote:Ok, ska kolla lite...

Nu verkar den fungera bättre.

Motionerat eller bytt?
Lexus
Stamgäst

Re:

Postby cul8 » Tue Dec 19, 2006 20:31

Lexus wrote:
Hille wrote:Ok, ska kolla lite...

Nu verkar den fungera bättre.

Motionerat eller bytt?

njaa…. kollade Hilles sida över dom sista 24 timmar och han tömmer VV på lite mer än 1 timme även under natten. Den bör hålla värmen ca 10-12 timmar om man inte använder VV.

Jag tror att VXV1 kärvar fortfarande. Eller annat fel: Droppande VV kran? :)

Hade IVT's kille på besök i torsdags, han sa att den röda VXV1 (Italiensk, den ska väl vara Ferrari röd då) var orsaken till att IVT kom så dåligt till i Folksams statistik över VP fel!

/C
cul8
Junior

Postby Hille » Wed Dec 20, 2006 06:38

Såg också att det såg bättre ut, men jag har inte gjort något :roll:.
Nya fräscha kranar så inget dropp heller...

Har gått lite på tillskott nu såg jag, men det finns några blåshål i huset och det har blåst på lite ett par dagar nu. Lite renovering på gång.

Min VXV är inte röd på utsidan i alla fall... Såg mera grå ut.

Ska försöka peta på den senare idag om jag vågar, ska nämligen fira jul på annat håll, så det vore synd om jag petade sönder den ännu mer och inte får tag på någon ny i dessa helgtider...
Hille
Stamgäst

Postby Hille » Wed Jan 03, 2007 16:57

Som jag skrev i min logg, så byttes motorn på växelventilen ut igår ca kl. 12.00.

Ventilen gick lätt att trycka in och fjädrade tillbaka fint, så den verkade hel på så sätt, därför byttes bara motorn. Den nya gick dessutom tystare än den gamla.
Enligt kurvorna syns det dock inte någon skillnad alls jämfört med innan bytet.

Imorgon kommer reparatörn igen för att kolla vidare. Enligt honom så skall varmvattnet laddas ca var 4:e timme, inte oftare om det inte förbrukas något.

Fortsättning följer alltså... :shock:
Hille
Stamgäst

Postby Peter » Thu Jan 04, 2007 16:57

Hej.

Det blir intressant och se vad du kommer fram till.
Jag har precis samma problem och fick min ventil utbytt och den var mycket riktigt trasig. (Hade delat sig i två delar)
Däremot ser jag ingen skillnad ändå. Felet kvarstår men har inte orkat ta tag i det.

/Peter
Driver detta forum samt www.husdata.se med produkter.
Husdata onlinelogg: http://www2.husdata.se/UserInfo.asp?ID_ ... View=Pulse
Stalink logg: http://www2.husdata.se/demo
Peter
Site Admin

Postby cul8 » Thu Jan 04, 2007 20:34

Hille,

Det syns väldigt tydligt mellan tex 13:30 - 14:00 och tex 18:20 - 19:00 då står VB pump stilla och VV sjunker inte alls för att direkt (tex 14:00 eller 19:00) när VB pumpen startar så börjar urladdningen. Det kan vara så att ni råkade börja använda VV just då, det kommer att synas tydligare i natt när man inte använder VV.

/C
cul8
Junior

Postby Hille » Thu Jan 04, 2007 21:01

Peter:

Jag har faktiskt kikat lite på dina kurvor och sett det.

Just nu kör jag bara cirkulationspumpen (P2) samtidigt som kompressorn (meny 5.10) för att se om det försvinner mindre varmvatten, men det verkar inte göra någon större skillnad. Kurvorna ser lite lustigare ut bara...

Tänkte prova med semesterfunktionen inatt för att se hur den beter sig då den inte producerar nån radiatorvärme.

De sade att man kan byta insatsen i ventilen och där sitter en o-ring. Den hamnar det smuts på och då stänger inte ventilen ordentligt. Även om man byter insatsen kan det fortfarande vara fel - på den nya.
Svårt att få det tätt. Tydligen en dålig konstruktion.

Hade skrivit ut lite kurvor som jag visade servicegubbarna.
De kände till husdata.se, men hade inte sett det i drift hos någon.
Hille
Stamgäst

Postby Peter » Thu Jan 04, 2007 21:37

Hej.

Jo det var insatsen som byttes hos mig. Motorn verkar funka helt ok.
Men jag undrar ifall det nu är fel på typ o-ringen eller annat i själva ventilhuset.

/P
Driver detta forum samt www.husdata.se med produkter.
Husdata onlinelogg: http://www2.husdata.se/UserInfo.asp?ID_ ... View=Pulse
Stalink logg: http://www2.husdata.se/demo
Peter
Site Admin

Postby Hille » Fri Jan 05, 2007 07:38

Fick önskad effekt med mitt test med semesterfunktion med P2:an avstängd. Vattnet höll sig varmt 2 timmar istället för 1.

Att det inte blev längre kan ju bero på att växelventilen står trots allt i läge för att producera radiatorvärme. Vid sommardrift står den ju i varmvattenläge (till) hela tiden. Eftersom lägsta gränsen för sommardrift är 10 grader och det bara är ca 5 grader varmt ute, så gick ju inte det... :?
Hille
Stamgäst

Next

Return to Värmesystem med Rego6xx