Therma D16 som drar mycket ström

Allmän diskussion kring värmesystem.

Moderator: Peter

Therma D16 som drar mycket ström

Postby taol » Mon Oct 29, 2007 10:31

Hej!

Är alldeles ny på detta, har precis installerat Statlink, ligger uppe som \"olas\"
Kan någon kunnig kolla på mina diagram och berätta för mig om den funkar normalt, pannan drar nämligen väldigt mycket ström. jag har stängt av allt vad tilläggsvärme heter, kör bara på pumpen.

Kan man minska antal starter utan att få sämre inomhustemp? (isåfall hur?)

varför kör pannan ut så varm vatten i elementen?, kollar man på andra pumpar så kör dom ut mycket mindre!!

Hur funkar det med legionella när tilläggsvärmaren är avstängd?

Rumbör: 19
Kurva: 40
Inomhustemp: ca:20
Årsförbrukning värme: 32 000Kw + hh el

Tacksam för svar!

//ola
taol
Nykomling

Postby Lexus » Mon Oct 29, 2007 12:24

28 VV-laddningar på ett dygn är lite för mycket.

Genom att du har en 16 kW pump, så borde beredaren vara på ca: 500 liter. Med 28 laddningar så ger det en hel del varmvatten.

Antagligen så är det något som är fel....typ växlingsventilen.

Ser lite konstigt ut då framledningen inte stiger vid vissa VV-laddningar.

Integralen kan du ställa upp, för att få lite längre gångtider för värme.

Kurva 40 är en hög kurva. I äldre hus brukar det sitta biffiga radiatorer som ger bra med värme vid låg temp.

Kanske du har någon radiator som kortsluter, som i sin tur ger lägre flöde till övriga raddar. Lägre flöde kräver högre temp, för att avge samma effekt.
Lexus
Stamgäst

Postby taol » Mon Oct 29, 2007 13:26

Hej o tack för snabbt svar!

Hur kollar jag växlingsventilen då?

Elementen är sk 2-rörsystem, då gör det väl inget att ett antal element är nedskruvade något, eller hur menar du att ett element kan kortsluta?

Jag kan väl inte sänka kurvan, då blir det ju kallare inne?

500 liter vaten, men du i varmvattenberedaren då?, jag tror inte att det är så mycket, vej ej säkert, men vattnet räcker inte till 4 personer i dusch efter varann, fick sätta in en extra vv-beredare för att vi skulle kunna dusch hela familjen.

angående integralen, finns den bara på ett ställe i menyn? bara så att jag inte ändrar fel.

//ola
Diplomat D16
2x150m bergshål
Småland
taol
Nykomling

Postby Lexus » Mon Oct 29, 2007 15:01

Nu var det ett tag sedan jag justerade en Thermia, men du måste trycka in höger/vänsterknapparna samtidigt för att komma till servicenivån.

Där ska det finnas möjlighet att justera upp integralen från fabriksinställning 60 till max 99.

Kortslutning menas med att ett för stort flöde passerar en radiator och går oavkylt tillbaka till värmepumpen. Det medför att de övriga radiatorerna får lägre flöde och därigenom kräver högre temperatur för att avge samma värmeeffekt. Kollas lämpligast med ir-mätare under värmedrift. 7°-10° deltaT mellan in/utlopp från radiatorn.

Ser nu på Thermia hemsida att du troligen har en inbyggd 180 liter beredare i din D16. Hmmm..... mycke motor för en liten bil. ;-)
Lexus
Stamgäst

Postby taol » Mon Oct 29, 2007 17:55

Hej, har ändrat Integral till 67, testa o se. (kan man ändra mer??)

En annan sak på pumpen, om ni kollat på min rapportsida, välj rapport \"brain test\" där ser man att det under senaste dygnet har körts ner 18 gradigt vatten i bergshålet (3ggr), så ska det väl inte vara???

//ola
Diplomat D16
2x150m bergshål
Småland
taol
Nykomling

Postby Lexus » Mon Oct 29, 2007 18:47

Integral eller gradminuter på Nibe är börvärdet på framledningen - framledningens verkliga temp gånger minuter.

Exempel:
0°C utetemp ger dig ett börvärde på framledningen om 40°.
Kompressorn står still och radiatorvattnet snurrar förbi värmepumpen med en temp om 36°. Varje minut får du ett underskott om 4 gradminuter.

I det läget har du fördröjt start med 2 minuter med din nya inställning.

Du kan utan problem styra upp integralen till max d.v.s. 99.

När kompressorn står still så är även cirkulationspumpen för brine stoppad d.v.s. ingen vätska snurrar till borran. Det medför att tempgivarna får samma temp som utrymmet i värmepumpen har....om stoppet är tillräckligt länge.

En viss osäkerhet ger ditt loggdiagram, då tempen på ett flertal ställen visar temperaturer som inte stämmer med verkligheten.
Lexus
Stamgäst

Postby taol » Wed Oct 31, 2007 12:57

Hej igen!

Nu har pumpen gått 1 dygn med den nya integralen, ser kurvan Ok ut?
Jag ser knappt någon förändring.
Varmvattnet går ned på under 1 timme, borde hålla fler timmar?
Diplomat D16
2x150m bergshål
Småland
taol
Nykomling

Postby Lexus » Wed Oct 31, 2007 14:42

Med kurva 40 och rum 19 har du ett börvärde om 37° vid ±0° d.v.s. vid kompressorstarten kl. 05:07 så hade du en framledningstemp om 37° och stannade med framledning 44° vid kl. 05:27.

Medel på framledningen var då 40,5° i 20 minuter d.v.s. 3,5° x 20 minuter = 70 gradminuter eller möjligtvis 67.

Har du inte följt mina rekommendationer?

Varvattenladdningarna i en TWS-beredare skall ske betydligt bättre än vad dina loggbilder visar.

Har du bibehållit komforten inatt, så kommer även din kompressor att stanna för värme vid -20°. Anser att ditt val av kompressorstorlek är ett eller två nummer för stor....samt beredaren lika många nummer för liten.

Att Thermia bygger en intern beredare i en 16:kW är för mig en gåta. En ännu större gåta är att din installatör har sålt och installerat den.

Köp en extern beredare (300L MBH TWS) och använd din interna som volymförstorare (beroende på anslutningsstorlek). Då kan du ändra starttemp till 42° så laddar den ca: 12° d.v.s. 4 kW eller 15 minuters gångtid på kompressorn.

Har du inte själv aktivt valt din utrustning, så borde din installatör vara beredd att åtgärda de problem du har till en ringa kostnad.
Lexus
Stamgäst

Postby taol » Wed Oct 31, 2007 17:46

Hej!

Jo då, integralen står på 99. (måste man starta om pannan för att det nya värdet ska gälla kanske)
Jag tycker att värmen håller bra i huset, inget jag direkt märkt iallafall.

En sak som jag inte skrivit är att jag har redan 2st varmvattenberedare inkopplade. Vattnet räcker inte till dusch för 4 personer, vi har 2st hus på tomten som pannan driver, vi duschar/badar i båda husen, alltså 1st vv-beredare i varje hus, som då fylls på med varmt vatten från Thermian.

//ola
Diplomat D16
2x150m bergshål
Småland
taol
Nykomling

Postby taol » Wed Oct 31, 2007 18:50

Min nuvarande inställning på vv

Start: 44gr
vv tid: 20m
värmetid: 20m
Toppv. intervall: 14d
toppv stopp: 60gr

//ola
Diplomat D16
2x150m bergshål
Småland
taol
Nykomling

Postby Lexus » Thu Nov 01, 2007 18:13

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/ ... ttach=6943

En Optimum 9:a med intern beredare samt en kurvlutning som är likvärdig din.
Lexus
Stamgäst

Postby taol » Thu Nov 01, 2007 19:22

Hallo, ola igen

Ja, detta ser ut som en väldigt bra kurva.
laddar radiatorvatten 13 ggr, samt vv 4 ggr, dessutom med minusgrader ute.
Men vad betyder detta för mig?
Vad kan jag göra?
Byta panna?
min är bara 4 år gammal.

//ola
Diplomat D16
2x150m bergshål
Småland
taol
Nykomling

Varmatten problem...

Postby Anders » Thu Nov 01, 2007 20:34

Hallå!

Har du vv cirkulation till de båda husen? Ifall du har det prova med att stänga av dem.
Jag har samma problem med att vv inte räcker till + en massa onödiga starter. Cirkulationen förstör \"blandningen\" i varmvatten beredaren. Nu styr jag vv cirkulationen med en timer, det blir lite bättre.

//AW

http://www2.husdata.se/UserInfo.asp?ID_ ... ew=Rapport
Anders
Nykomling

Postby taol » Thu Nov 01, 2007 20:41

Hej!

Nej, vi har inte vv. cirkulation!

//ola
Diplomat D16
2x150m bergshål
Småland
taol
Nykomling

Postby taol » Sat Nov 10, 2007 13:41

Hej!

Länge sedan....:-)

Nu har jag fått en ny växelventil installerad, vänligen kolla någon som förstår sig på detta. är det OK nu?

Vad kan jag göra mer för att optimera pannan, (få ned strömförbrukningen på den)

Tacksam för svar!

//ola
Diplomat D16
2x150m bergshål
Småland
taol
Nykomling

Return to Värmesystem med Rego6xx