Rego 600 v2.26 brunnit...

Allmän diskussion kring värmesystem.

Moderator: Peter

Rego 600 v2.26 brunnit...

Postby Hille » Tue Jan 09, 2007 06:02

Min far ringde igår och sade att två huvudsäkringarna till huset (16A) gått. Han bytte dessa, men så fort han fällde upp dvärgbrytaren på värmepumpen small dessa igen. Började bli brist på säkringar... :(

Eftersom han bara bor ett par mil bort och jag var på väg hem efter jobbet så åkte jag hem och tog med mig en arsenal av säkringar och mätinstrument och åkte dit.

Mätte mig till ett jordfel någonstans. Det visade sig vara i styrenheten (Rego 600 v2.26). Skruvade upp den och såg ett stort svart märke precis innanför den stora kontakten för inkommande spänning och utgångar. Där den var fastlödd i kretskortet var det väldigt bränt. Klockan var ca 17.00 då, så jag ringde till värmepumpcenter som inte hade möjlighet att få fram en ny styrenhet förrän imorgon bitti (den 9 januari alltså). :?

Eftersom jag inte såg några brända komponenter utan bara på ytan på kretskortets ovansida och mellan benen på kontakten rengjorde jag dessa ställen och pluggade in enheten igen. Spännande! :shock:

Säkringarna höll, men alla lysdioderna på panelen bara lyste svagt och displayen var svart. Drog jag ur kabeln dit (TP-kabeln) startade kompressorn och cirkulationspumparna, men slog av och gick ryckigt, så styrenheten verkade vara slut ändå. :(

Får se vad som sker med en ny box idag... Måste ha blivit en kall natt... :lol:

Någon som varit med om något liknande?
Last edited by Hille on Wed Jan 17, 2007 14:05, edited 1 time in total.
Hille
Stamgäst

Postby Hille » Tue Jan 09, 2007 11:15

Idag byttes Rego 600-enheten ut + \"styrkortet\" uppe på panelen. Båda hade tydligen gått sönder...

Gick på 6-årsförsäkringen, så de behöver inte betala ett öre. :D

Skönt att få igång den, de hade bara 15 grader i stugan...
Hille
Stamgäst

Postby Peter » Tue Jan 09, 2007 12:47

Ja det var bra att dom fick fram prylarna snabbt.
Annars är det lite vanskligt när inte värmepumpen harn någon form av manuell körning på el via termostat.

Den nya Regon ni fick, var det samma verson (2.26) ?

/Peter
Driver detta forum samt www.husdata.se med produkter.
Husdata onlinelogg: http://www2.husdata.se/UserInfo.asp?ID_ ... View=Pulse
Stalink logg: http://www2.husdata.se/demo
Peter
Site Admin

Postby Hille » Tue Jan 09, 2007 17:55

Vet inte, har inte varit hem till mina föräldrar än... Ska kolla upp det. Synd också att jag inte hade digitalkameran med mig och kunde dokumentera förödelsen... :(
Hille
Stamgäst

Postby Hille » Sat Jan 20, 2007 19:25

Ringde till farsan idag och skickade ner honom i källaren för att trycka på panelen. Efter en stunds tryckande på \"Info\" stod det v.3.05. Samtidigt heter den Rego600. :shock: Tidigare var det Rego600 v 2.26. :shock:
Verkar ha blivit nån form av uppgradering alltså...

Belysningen i displayen var väldigt klen, att sedan ha en pensionär springa där och knappa gör ju inte saken bättre, så det kanske blir byte igen, av själva panelen alltså. De bytte ju bägge kortena... :?
Hille
Stamgäst

Return to Värmesystem med Rego6xx