Tillskott vid semestersänkning?

Allmän diskussion kring värmesystem.

Moderator: Peter

Tillskott vid semestersänkning?

Postby joni » Wed Jan 03, 2007 23:41

Har provat att använda semestersänkning på min IVT C9, efter komplettering med inomhusgivare, GT5. Blev dock lite upprörd då jag efter semester i sex dgr konstaterar att \"tillskott 1\" gått till tre gånger. Ser ut som att det går till vid 15 grd radiatorretur , tillsammans med kompressor. Eländet slutar vid 40 grd rr, varefter rr sakta sjunker under det att kompressor startar korta intervall. Tillskottet åt upp i stort sett allt jag trodde jag skulle sparat in :cry:

Nån som vet nåt??
joni

Postby Hille » Thu Jan 04, 2007 16:05

Blev så för mig ett par gånger när jag var borta en vecka.

Det går ju att stänga av tillskottsfunktionen helt om man vill, men den gör ju att värmepumpen drar mer ström en kortare tid, istället för att dra mindre ström en längre tid, så jag vet inte om det skiljer så mycket egentligen.

När sedan huset med väggar och golv och allt sjunkit ned under 15 grader tar det förstås lite tid att värma upp dessa och därför hinner tillskottstimern slå på tillskottet.
Hille
Stamgäst

Postby PerM » Thu Jan 04, 2007 16:32

Om jag minns rätt så är innomhusgivaren bortkopplad under 24h efter en semesterurkoppling, vad detta får för praktiska konsekvenser vet jag inte, men det kan ju vara värt att veta.
IVT Greenline HT+ C6 Installerad Augusti 2006
http://www.pmalmberg.com
Arbetar som systemingenjör/programmerare med inbyggda system
PerM
Stamgäst

Return to Värmesystem med Rego6xx