Slukar mest kWh?

Allmän diskussion kring elförbrukning och elpriser.

Moderator: Peter

Slukar mest kWh?

Postby Ola » Mon Mar 27, 2006 23:15

verkar som om vår normalstora 1fam-villa är den som drar mest?
Ligger runt 70-100kWh/dygn, tycker det är mycket.
/Ola
Ola
Junior

Postby Björn » Tue Mar 28, 2006 08:20

Hej Ola

Tittat lite på dina kurvor. Svårt att läsa ut något avvikande.
Såg att du använder innegivare. Är den aktiv? Vilka värden har du.
Verkar som kopplingsdifferanserna både på värme o vatten är små. Vilka värden har du här?

/BS
IVT Greenline HT+ C11 driftsatt 2005-09-01.
Villa 290 kvm Ekerö, Sthlms län.
Min logg: http://www2.husdata.se/UserInfo.asp?ID_User=64&H=&View=Rapport
Björn
Junior

Re: Slukar mest kWh?

Postby Lexus » Tue Mar 28, 2006 11:14

Ola wrote:verkar som om vår normalstora 1fam-villa är den som drar mest?
Ligger runt 70-100kWh/dygn, tycker det är mycket.
/Ola

Hej Ola

Ditt problem är din höga framledningstemperatur. Stor del av ditt tillskott är på grund av att kompressorn inte klarar den höga temperatur dina inställningar och givare beställer.

För att få bra ekonomi på din pump, krävs ombyggnation av ditt värmesystem. Radiatorer som ger 70-80 w/m² eller golvvärme.

Våra pumpar levererar mer energi vid 35° än vid 50°. Dessutom förbrukar dom mindre energi vid lägre temperaturer.
Lexus
Stamgäst

-> Leif & Björn

Postby Ola » Tue Mar 28, 2006 19:04

Björn:
Såg att du använder innegivare. Är den aktiv?
Ja, och inställd med full påverkan.
betr kopplingsdiffarna är jag inte säker på vad Du tänker på Björn?
Leif:
det var intressant.
JAg behöver sannolikt hög framledning i denna gamla K-märkta träkåk,
men..i området finns, gissar jag, 400 villar av samma byggår, och många här har stoppat in v-pumpar, men jag tror jag är den ende som har koll på vad den verkligen drar. firman osm installerade pumpen har gett oss en kalkyl med besparing, jag är rätt så säker att den kalkylen kommer att bli fel, sisådär +100% som det ser ut nu, och då kan man ju fråga sig hur en stor installatör kan göra en sådan miss (eventuellt, bör nog mäta längre)
Just ny bygger vi om köket, där blir det 16m2 golvvärme, det kan nog bli bra av det med Din tanke Leif.
Hursomhaver, Pumpen tar för mycket, den saken är rätt så klar..
och installatörens kalkyl kommer troligtvis att vara en rejäl glädjekalkyl.
Innegivaren styr framledningstempen, och behöver denna oisolerade trälåda X-grader i framledningen för att hålla ca 21grader, så är det facit.
det borde installatören vetat, han var förvånad över vår höga oljeförbrukning, fast vi hade en oljepanna med med fantastiskt verkningsgrad, och i nyskick.
Frågan är hur ska man tacka det? Kan man säga att pumpen är för klen?
de kunde inte heller borra 200m, för högt vattentryck, kan det ha någe med saken att göra+
Gissar på nej, det är en diff på ca 3grader in/ut köldbärare, det borde ju funka.
Ola
Junior

Postby Lexus » Tue Mar 28, 2006 20:46

Ser att du har 2 grader från borrhålet, så där är det inget problem.

Jag hoppas och tror att 9 kW ska vara rätt storlek för ditt hus.

Lyssna med din installatör angående din förbrukning. Jag är ganska säker på att du får en helt annan verkningsgrad bara framledningstempen reduceras med 15-20°. Tyvärr innebär det investering av nya radiatorer/golvvärme.

Ja, jag kan ju bara gissa... men det är vad jag tror är lösningen på ditt problem.
Lexus
Stamgäst

Postby Göran » Tue Mar 28, 2006 22:07

Jag läste ovan diskussion och tänker på jobbarpolarn Patrik som inte tycker hans pump ger vad den borde. Tittade i hans graf på alla temp för att se om framledningen låg högt hos honom med. Men hittar då världens skummaste hetgasgraf, som hoppar hysteriskt och inte når så högt. Liknar ingen annans kurva vad jag kan se.

Nån som vet om det är OK? Ser ut som nåt skumt med kompression eller typ för lite köldmedium eller nåt. vad tror ni ? Kan det vara orsak till dålig verkan (mkt tillskott?)

/ Göran
Göran
Junior

Postby Björn » Tue Mar 28, 2006 22:38

Hej Ola

Tittade på dina kurvor igen. Ser konstigt ut idag mellan kl 13:30 och 15:45. Kan det vara möjligt att du hade nästa 50 gr på elementen?

Kopplingsdifferansen avgör till och från slagstemp på värme GT1 resp vatten GT3. Värme GT1 ställs in under meny 1.4.1 och vatten GT3 meny 2.4.1. Måste du ha så hög vattentemp - tänk på att verklig temp är ytterligare 5 gr högre.

Om du har satt rumsgivarpåverkan till max dvs 10 föreslår jag att du sänker den. Talet du ställer in multiplicerar Regon med skillnaden mellan inställd rumstemp och verklig rumstemp - och gör en finjustering av värmekurvan med detta tal.

/BS
IVT Greenline HT+ C11 driftsatt 2005-09-01.
Villa 290 kvm Ekerö, Sthlms län.
Min logg: http://www2.husdata.se/UserInfo.asp?ID_User=64&H=&View=Rapport
Björn
Junior

Re:

Postby Lexus » Wed Mar 29, 2006 02:35

Göran wrote:Jag läste ovan diskussion och tänker på jobbarpolarn Patrik som inte tycker hans pump ger vad den borde. Tittade i hans graf på alla temp för att se om framledningen låg högt hos honom med. Men hittar då världens skummaste hetgasgraf, som hoppar hysteriskt och inte når så högt. Liknar ingen annans kurva vad jag kan se.

Nån som vet om det är OK? Ser ut som nåt skumt med kompression eller typ för lite köldmedium eller nåt. vad tror ni ? Kan det vara orsak till dålig verkan (mkt tillskott?)

/ Göran

Hej Göran

Läste på ett annat forum ang. låg temp på kompressorn. En servicekille kom och skruvade på expansionsventilen. (tror jag det var) Bra blev det i alla fall.

Bubbel i synglaset har jag för mig att det var också.

Hittar inte inlägget nu, och mitt dåliga minne kan ha snurrat till det... :?
Lexus
Stamgäst

Postby Göran » Wed Mar 29, 2006 19:44

Tack lexus, har också läst det på andra forumet. Har tipsat Patrik att kolla upp pumpen.... / Göran
Göran
Junior

Return to Elförbrukning