Automatisk restart vid ev fel

Förklara ditt problem om det inte passar någon av kategorierna ovan.

Moderator: Peter

Automatisk restart vid ev fel

Postby Stefan71a » Wed Apr 05, 2006 19:22

Hej Peter,

Vet inte hur ofta andra ev har problem med att statlink stannar och visar ett fromulär pga något fel och slutar rapportera upp data. Det fungerar väldigt bra under långa perioder men ibland händer det att det har hänt ngt så att Statlink slutat, ev tappat internet förbindelse eller annan sak.

Skulle det gå att göra så att man istället för en information/felruta att programmet ev själv stänger ner i en sådan situation och startar om?

Jag upptäckte idag när jag gick in efter att ha varit borta på resa att statlink slutat att rapportera upp data den 1/4 och när jag kom hem så såg jag ett felmeddelande på skärmen och fick klicka ok för att starta om det på nytt.

Mvh Stefan
Stefan71a
Nykomling

Postby Peter » Wed Apr 05, 2006 20:12

Hej Stefan

Jag förfinar StatLink för varje version och felsituationer hanteras bättre och bättre. Det går naturligtvis att terminera StatLink vid fel men har jag ändå lagt upp en rutin att programmet ska avslutas vid fel så är det lika bra att jag hanterar felet så programmet kan fortsätta.

Det är däremot bra om ni användare rapportera in ev. fel så jag kan rätta till dem.

Hmm...
Jag skulle kunne göra ett program (StatLink monitor) som monitorerar processen och dödar StatLink och startar upp den igen om det blir något knas.

/Peter
Driver detta forum samt www.husdata.se med produkter.
Husdata onlinelogg: http://www2.husdata.se/UserInfo.asp?ID_ ... View=Pulse
Stalink logg: http://www2.husdata.se/demo
Peter
Site Admin

Postby Stefan71a » Wed Apr 05, 2006 23:07

Hej Peter,

Jo jag har märkt att varje version blivit bättre och bättre men likväl krånglar det emellanåt och kan vara svårt att säkra/täcka alla ev fel för ett program som kan tänkas uppstå för ett program som körs 24/7.

Den andra tanken du hade där om (StatLink monitor) lät som en bra medelväg. Ev skulle man kanske där även lägga till att ta en skärm dump ifall monitor programmet upptäcker att Statlink slutat svara och spara bilden med en tidsstämpel för ev ytterligare möjlighet till att felsöka StatLink och förbättra det.

Mvh Stefan
Stefan71a
Nykomling

Postby piece » Mon Apr 10, 2006 17:25

Kan inte annat än hålla med, error saving screenshot.jpg sedan trycka OK så börjar statlink logga igen.

Bra med en lösning som gör att statlink inte stannar, alt startar om vid sådanahär tillfällen, all nertid för mig på husdata är pga av detta.
piece
Nykomling

Postby Stefan71a » Mon Apr 10, 2006 19:22

Pierce,

Då är vi två som har samma anledning till att vi inte är online med våran data och det är svårt för mig att monitorera det själv då jag ofta är på resande fot.

//Stefan
Stefan71a
Nykomling

Postby Peter » Mon Apr 10, 2006 20:12

Jag har gjort en StatLink monitor. Den ska bara finjusteras så kommer den sedan finnas för nedladdning.

/Peter
Peter
Site Admin

Postby piece » Mon Apr 10, 2006 20:23

Kalasbra då kommer det snurra på bättre med tiden :)

Uptime på vmvare server :D
[logger@foobird logger]# w
21:21:29 up 64 days, 18:45, 3 users, load average: 0,20, 0,27, 0,27
USER TTY LOGIN@ IDLE JCPU PCPU WHAT
logger tty1 05Feb06 64days 30.60s 0.01s /bin/sh /usr/X11R6/bin/startx
piece
Nykomling

Suverän support

Postby Stefan71a » Wed Apr 12, 2006 20:34

:D Peter, ville bara säga att din support, utveckling är suvärn och alla som man visar och beskriver ditt verk för blir djupt inponerade !!!!

Hoppas du får en bra påsk.

//Stefan
Stefan71a
Nykomling

Postby martin » Wed Aug 23, 2006 16:59

Hej,

jag har också problem med att Statlink inte startar om automatiskt vid en omboot av systemet. Programmet går igång men det hänger sig i väntläge när inforutan med versionsnummer kommer upp. Om man klickar på rutan så går allt i gång som det ska.

Jag kör version 1.2.0.

Kan man ta bort inforutan helt eller att den stänger sig automatiskt efter x sekunder?

mvh
/Martin
martin
Nykomling

Postby Peter » Wed Aug 23, 2006 18:18

Hej Martin.

Vilken Windowsversion kör du när du får problem med Autostart?

/Peter
Peter
Site Admin

Jag har samma problem som Martin

Postby lasse » Sun Aug 27, 2006 09:07

Hej Peter!
Jag har samma problem programmet startar upp fram till rutan med version kommer upp sedan är det stopp om man inte trycker returnknappen.Det är ett stort problem om man är bortrest och det blir strömavbrott t.ex. Jag kör en äldre burk med ME....
lasse
Nykomling

Postby martin » Sun Aug 27, 2006 09:20

Jag kör Windows XP SP2 på en (lite äldre) Dell bärbar. Alla patchar etc som kommer automatiskt med Windows Update.

Den automatiska patchuppdateringen (som är en bra grej) gör dock att maskinen då och då startar om sig för att installera någon specifk patch. Detta sker väl runt en gpng i månaden gissar jag. Varje gång så hänger sig då tyvärr Statlink efter omstart.

mvh
/MArtin
martin
Nykomling

Return to Övrig support