Några ideér

Har du förlag på ny eller förändrad funktionalitet i StatLink? Skriv isåfall en rad eller två här.

Moderator: Peter

Några ideér

Postby PerM » Mon Oct 23, 2006 11:57

Hej Peter,

I jakten på kWh har jag kommit fram till följande två ideér. De är just det - ideér, så ta det hela med en nypa salt. Kanske är det genomförbart, kanske inte, men jag tycker att du i alla fall borde få höra dem :)

Loggning vid ändring
Idag loggas data till disk varje minut (eller vad man konfigurerat den till), oavsett om värdet ändrats eller inte. Jag skulle gärna se att StatLink också kan konfigureras så att ett värde skrivs ned då det ändrats, med en konfigurerbar minsta tid (i sekunder) mellan två skrivningar (räknas givetvis per mätvärde). Detta skulle göra att man endast loggar de faktiska förändringarna. Idag måste man ju ställa in loggningsfrekvensen på en minut för att nå samma nogranhet, men resultatet blir en större mängd data.

Buffring
Jag har funderat mycket på hur jag ska få min få min loggningsdator att dra mindre ström och leva längre. Givetvis så har jag kopplat bort alla onödiga enheter, men en del kvarstår som faktiskt går att göra något åt: hårddisken. Den går ju inte att ta bort, men det går att få den att gå ner i viloläge. Detta spar ju både drifttid på hårddisken (vilket ju i sig är värt mycket) samt energi. Naturligtvis kan man konfigurera en RamDisk som StatLink kan logga på, men om man får strömavbrott tappar man ju all data.

Det jag vill se är dubbel loggning - en 'levande' samt en 'buffrad'. Den 'levande' loggingen fungerar som den gör idag men arbetar på en RamDisk. Den buffrade loggar endast vissa tider (t.ex varje timme, gärna konfigurerbart) då den skriver ned alla händelser sedan förra skrivningen. Om detta genomförs kan man låta hårddisken gå ned i viloläge efter en minut och där igenom få endast en minuts drift per timme.

Naturligtvis kräver detta att Statlink inte skriver/läser på hårddisken p.g.a. någon annan orsak samt att buffrad data skrivs ned när StatLink avslutas. Alternativet att endast ha den buffrade loggningen lär inte fungera med Lämpömittari och liknande program, så jag tror på att implementera båda eller ha kvar nuvarande loggningsfunktion.
IVT Greenline HT+ C6 Installerad Augusti 2006
http://www.pmalmberg.com
Arbetar som systemingenjör/programmerare med inbyggda system
PerM
Stamgäst

Postby Peter » Mon Oct 23, 2006 19:24

Hej Per och tack för lite idéer

Loggning vid ändring.
Ja detta är ett bra sätt men då tappar vi kompatibiliteten med Lämömittari och det är det enda sättet idag att visa grafer.

Buffring.
Om man implementerar detta enligt ditt förslag så får man
- En hårddisk som går i strömspar en gång i timman (längre livslängd?)
- Sparar strömmen som hårddisken tar. (ca 12 watt)

Jag gillar dina idéer men jag tycvker det känns som en rejält utökad komplexitet som ger väldigt lite tillbaka.

Det finns däremot kompletta datorer för Linux OS som ryms på ett kretskort och tar ca 20 watt. Dessa skulle vara mycket intressanta att arbeta med om man hade tid...
En sådan dator med interface skulle kunna gå att sälja för ca 2500kr så det blir avsevärt dyrare och det lär ta ett tag att spara in dom pengarna. Det kostar ca 300kr per år att hålla datorn igång ett år (stationär) och betydligt mindre om det är en laptop.

På tal om hårddisk. Jag är radioamatör och har byggt ett voicemailprogram för radiolänkstationer. Detta går på en PC i våran radiokur. Temperaturen där varierar mellan -5 och 40 grader.
Den första hårddisken höll i 5 år och den vi kör på nu är inne på sitt sjunde....

Ha det
/Peter
Driver detta forum samt www.husdata.se med produkter.
Husdata onlinelogg: http://www2.husdata.se/UserInfo.asp?ID_ ... View=Pulse
Stalink logg: http://www2.husdata.se/demo
Peter
Site Admin

Re:

Postby PerM » Mon Oct 23, 2006 20:13

Peter wrote:
Loggning vid ändring.
Ja detta är ett bra sätt men då tappar vi kompatibiliteten med Lämömittari och det är det enda sättet idag att visa grafer.

Ok, så den klarar bara av kurvor med gemensamma punkter på tidsaxeln? Jag har inte själv testat - jag använder ju mitt eget program...men om du säger det så får jag tro dig :)

Peter wrote:Buffring.
Om man implementerar detta enligt ditt förslag så får man
- En hårddisk som går i strömspar en gång i timman (längre livslängd?)
- Sparar strömmen som hårddisken tar. (ca 12 watt)

Jag gillar dina idéer men jag tycker det känns som en rejält utökad komplexitet som ger väldigt lite tillbaka.

Kul! :) Som sagt, det var bara ideér - jag håller med om att det är betydligt komplexare än nuvarande förfarande.

Peter wrote:Det finns däremot kompletta datorer för Linux OS som ryms på ett kretskort och tar ca 20 watt. Dessa skulle vara mycket intressanta att arbeta med om man hade tid...
En sådan dator med interface skulle kunna gå att sälja för ca 2500kr så det blir avsevärt dyrare och det lär ta ett tag att spara in dom pengarna. Det kostar ca 300kr per år att hålla datorn igång ett år (stationär) och betydligt mindre om det är en laptop.

Jo, jag har sett dom - tyvärr kostar dom en del och när man redan har en dator PC över känns det inte alls motiverat att skaffa en sådan....dessutom måste ju ett interface fixas.

Peter wrote:På tal om hårddisk. Jag är radioamatör och har byggt ett voicemailprogram för radiolänkstationer. Detta går på en PC i våran radiokur. Temperaturen där varierar mellan -5 och 40 grader.
Den första hårddisken höll i 5 år och den vi kör på nu är inne på sitt sjunde....

Uj, inte dirket vad hårddiskarna är specifierade för - det får gå så länge det går...problemet är att nya diskar har SATA-interface...min logg-dator har IDE :P jaja, den dagen den sorgen.
IVT Greenline HT+ C6 Installerad Augusti 2006
http://www.pmalmberg.com
Arbetar som systemingenjör/programmerare med inbyggda system
PerM
Stamgäst

Return to Förslagslådan, Ny funktionalitet