Beregning av virkningsgrad, COP

Har du förlag på ny eller förändrad funktionalitet i StatLink? Skriv isåfall en rad eller två här.

Moderator: Peter

Beregne og vise virkningsgraden, COP

Poll ended at Fri Feb 22, 2008 09:48

Dette er interessant
1
100%
Uinteressant
0
No votes

Total votes : 1

Beregning av virkningsgrad, COP

Postby Odd Marvel » Mon Dec 24, 2007 09:48

Hei Peter
Virkningsgraden for varmepumpen betyr mye for hvor lönnsom den er. Er det mulig aa leggge inn fire tall: 1)Kuldebærer inn - kuldebærer ut, 2)pumpekapasitet kuldebærer (l/h, legges inn fra tekniske data for VP), 3) Forbruk VP (fra strömmaaler).

Jeg mener COP, tall4), da blir: (tall 1) x tall 2)) / tall 3). Flott om dette tall 4) kunne bli beregnet med samme intervall som rapportene blir oppdatert og at det vises kontinuerlig (og i gjennomsnitt over en viss tid?) bl.a. i PULS-bildet.

mvh 244
otm
Odd Marvel
Nykomling

Postby pirelli » Mon Dec 24, 2007 10:02

Du bliver nødt til at måle på värmebäraren.
Om du kender värmebärar in og ud og l/h kan effekten beregnes.

Cop viser netop, hvor godt vp udnytter kuldebärar in og ud i form af värmebärar ind-ud og flow.

Du skal også have en flowmåler. Selv om du kender pumpekapaciteten, er flowet i dit system afhængigt af den modstand, du har i det. Om du har mange bøjninger, mange meter rør, tynde rør og strypade ventiler, er modstanden stor og flowet mindre.

cop stiger og falder kraftigt med brinetemperaturen i løbet af året.
Når min brine ind er 10 grader har jeg en cop på 4,8.
Når brine ind er 2 grader har jeg en cop på 3,6.
x15
pirelli
Junior

COP

Postby Odd Marvel » Tue Dec 25, 2007 12:51

Med en usikker gjennomströmningshastighet er det sikkert riktig med en flowmaaler. Jeg undres imidlertid litt om det er inn- og uttemperaturene i varmebæreren som best gir riktig COP. Man kunne jo ogsaa velge tur- og returtemperaturen samt flow i radiatorvannet? Dette virker for meg som den energien man virkelig drar nytte av. Det blir da en \"netto\"-COP, uten varmetapet i selve anlegget. Et annet spörsmaal: Hvis avgiven varme fra kuldebæreren er ulik avgiven varme fra varmebæreren; hvor blir det da av energien? Varmetap i anlegget?
Jeg ser for meg at det finnes en standard maate aa maale COP paa i et varmepumpeanlegg. Hva sier denne standarden om maalepunktene?

Forövrig: Hva koster en flowmaaler? Det frister litt med en slik mulighet til aa beregne virkelig COP!
otm
Odd Marvel
Nykomling

Postby pirelli » Tue Dec 25, 2007 13:12

Med varmebærer mener jeg netop radiatorvandet.

Med en varmemåler har du en temp-føler i røret på frem og retur til radiatorerne lige udenfor varmepumpen.

Følerne går til en flowmåler, der automatisk beregner, hvor meget energi der produceres.
Du skal også have en energimåler (fx kamstrup 382, kan købes brugt http://powershoppen.sydenergi.dk/energi/spar/brugt-kamstrup-382-digital-elmaaler.aspx på strømforsyningen til varmepumpen for at kunne beregne cop:
Producerede kilowatt / brugte kilowatt = cop

Jeg har købt brugte varmemålere her: http://zaehleronlineshop.de/
De er meget billige (jeg gav 411 sek for to målere inkl forsendelse).
Du kan købe en ny varmemåler her: http://www.varmepumpsforum.com/catalog/index.php?cPath=25&osCsid=1vo4udl1vreqpvpiiqil40v1d3

Det gode ved sidstnævnte er, at du kan skifte batteri på den.

Hvis du virkelig vil kende cop, er det den eneste måde at måle på.
Har du en pumpe med vekselventil, så den skifter mellem at varme radiatorvand og varmtvand, skal du to målere. Men opvarmning af varmt vand koster altid det samme, så du kan også bare se på husdata, hvor mange gange du har lavet varmt vand og regne det ud.

Energien går sådan set ikke tabt, men der er mere energi i 10 grader varm brine end i 2 grader. Forestil dig, at brinen var 60 grader varm, så skulle pumpen slet ikke køre men bare overføre de 60 grader direkte til radiatorvandet. Så jo varmere brine, desto mindre strøm behøver du fra dit elværk. :D
x15
pirelli
Junior

COP

Postby Odd Marvel » Tue Dec 25, 2007 14:10

Takk for raskt og godt svar. Linkene var ogsaa meget interessante. Jeg har allerede maaler for strömforbruket (VP + alle pumper), saa naa vil jeg vurdere varmemaaler. Jeg har vekselventil for oppvarming av forbruksvann og tar da denne slöyfen med i produsert kwh fra varmepumpen.

Saa da blir spörsmalet til Husdata: vil de data jeg da faar tak i kunne bli en opsjon i StatLink slik at COP kan avleses direkte f.eks. i Puls-bildet?
otm
Odd Marvel
Nykomling

Postby pirelli » Tue Dec 25, 2007 20:42

Saa da blir spörsmalet til Husdata: vil de data jeg da faar tak i kunne bli en opsjon i StatLink slik at COP kan avleses direkte f.eks. i Puls-bildet?

Ja, det kunne være interessant. Det kan sikkert lade sig gøre at bruge de to el-målerinterfaces som hhv elmåler til varmepumpe og varmemåler.

Så mangler der bare et linjediagram til beregning af cop...

Du skal have en varmemåler med pulsudgang, hvis du skal kunne bruge den i statlink.
x15
pirelli
Junior

Return to Förslagslådan, Ny funktionalitet